Szájhigiéniás kezelés

A fogkőről röviden

A fogkő nem más, mint elmeszesedett lepedék. A fog felszíneken lévő lepedékbe csapódnak ki a nyálban lévő mészsók. A fogkő felszíne nagyon érdes, ezért remekül megtapadnak rajta a baktériumok. Egyrészt ezért, másrészt a fogkő okozta mechanikai irritáció miatt az íny szintjében és az íny alatt elhelyezkedő fogkövek gyulladást okoznak. Az ínygyulladás első jele, hogy fogmosáskor vérzik az íny, illetve a fogíny vörös, vérbő, duzzadt. Az ínygyulladás visszafordítható folyamat. A fogkövek eltávolításával és a jó szájhigiéniával az ínygyulladás megszűnik.

Fogkőlevétel, polírozás

Ha a fogkövek nem kerülnek időben eltávolításra, akkor ezek – ahogy növekednek – egyre jobban beterjednek az íny alá, és ekkor már nemcsak az íny, hanem a csontos fogágy gyulladását is okozzák. A fogágy gyulladása a foggyökér körüli csont pusztulását és így a fog meglazulását, súlyos esetben annak elvesztését okozza. Sajnos a fogágy pusztulása nem visszafordítható folyamat. Ekkor már hiába kerülnek le a fogkövek, a további csontleépülés megállítható vagy lassítható, de a csont már nem képződik újra.

Negyven éves kor alatt a fogszuvasodás a fogelvesztés leggyakoribb oka, míg negyven éves kor fölött a fogkő okozta fogágy-gyulladás és az ennek következtében kialakuló fogágy pusztulás.

A fogkőlevétel ultrahangos berendezéssel történik, melynek lényege, hogy ultrahang hatására apró vízgömböcskék esnek össze a fog felszínén, és ennek következtében pattognak le a fogkövek. Ennek az a nagy előnye, hogy a fogzománc nem sérül. Az ultrahangos fogkőeltávolítást fogköz-tisztítás követi, egy smirgliszerű szalagocskával, majd a polírozás egy speciális polírozó paszta és a fúróba fogható polírozó kefe segítségével. A polírozással nemcsak a dohányzás, kávé és tea által okozott elszíneződések tüntethetők el tökéletesen, hanem azok a parányi fogkőmaradványok is, amelyek már szabad szemmel nem láthatóak.